Wij bezorgen in NL en België

Bereikbaar op: 06 – 19 36 37 46


De Chocolademeisjes
My Shopping Bag
  • HOME
  • Tastings
    • Chocolademeditatie
    • Online privé tasting
    • Open call chocolade tasting
    • Mindful chocolade wandeling
  • Webshop
    • Per merk
      • Auro Chocolate
      • Cacaosuyo
      • Chocolate Tree
      • Definite Chocolate
      • Heinde & Verre
      • Kacau
      • Krakakoa
      • MIA (Made In Africa)
      • Original Beans
      • Taza Chocolate
    • Pure chocolade
    • Melkchocolade
    • Witte Chocolade
    • Vegan
    • Cadeau-idee
    • Pakketten
    • Kaartje erbij
    • Thee erbij
    • Zakelijke mogelijkheden
  • Blog
  • Over ons
    • Dit zijn wij
    • Onze missie, chocoladegeluk voor iedereen
    • Onlineshop
    • Frequently Asked chocolate Questions
    • In de media
  • Contact

 

Wij bezorgen in NL en België


De Chocolademeisjes
0

  • HOME
  • Tastings
    • Chocolademeditatie
    • Online privé tasting
    • Open call chocolade tasting
    • Mindful chocolade wandeling
  • Webshop
    • Per merk
      • Auro Chocolate
      • Cacaosuyo
      • Chocolate Tree
      • Definite Chocolate
      • Heinde & Verre
      • Kacau
      • Krakakoa
      • MIA (Made In Africa)
      • Original Beans
      • Taza Chocolate
    • Pure chocolade
    • Melkchocolade
    • Witte Chocolade
    • Vegan
    • Cadeau-idee
    • Pakketten
    • Kaartje erbij
    • Thee erbij
    • Zakelijke mogelijkheden
  • Blog
  • Over ons
    • Dit zijn wij
    • Onze missie, chocoladegeluk voor iedereen
    • Onlineshop
    • Frequently Asked chocolate Questions
    • In de media
  • Contact
Direct naar de shop

Direct Trade Chocolade

  1. Home
  2. Duurzaamheid
  3. Direct Trade Chocolade
Posted on 2 juni 2020 24 juni 2022

Direct Trade Chocolade

Written by
Marianne
Posted in
Duurzaamheid Herkomst
Tagged
bean-to-bar cacaoboeren direct trade traceerbaar
Cacaoboer oogst gele cacaoboon

Misschien denk je, wat is Direct Trade chocolade nou eigenlijk? In ons geval heeft direct trade betrekking over hoe een bean-to-bar chocolademaker zijn grondstoffen inkoopt.
Een chocoladereep in de supermarkt met een gemiddelde prijs van 1,00 euro. Het komt je vast niet vreemd voor? Maar die lage prijs doet de cacaoboer tekort en de skills die nodig zijn om goede chocolade te maken. Om beter te begrijpen waarom steeds meer bean-to-bar chocolademakers het direct trade model toepassen moeten we een duik nemen in de geschiedenis.  

Een triest verleden

Chocolade kent een triest verleden maar helaas ook een triest heden, dat vol staat van mensenrechtenschendingen, armoede en slavernij. In Midden- en Zuid-Amerika, evenals in het Caribisch gebied werden miljoenen Afrikanen gedwongen om als slaaf te werken op cacaoplantages. Ondertussen ontwikkelde de Europeanen een voorliefde voor chocolade. In begin 19e eeuw maakte industrialisatie het mogelijk om chocolade in massa te produceren. 

Een triest heden

Vandaag de dag komt ongeveer 70% van alle cacao in de wereld uit Afrika, met als meest producerende landen Ghana en Ivoorkust. Hier zijn mensenrechtenschendingen helaas nog steeds aan de orde. Grote chocolademerken hebben programma’s hebben ontwikkeld om de boeren te helpen en kinderarbeid terug te dringen. Helaas is er de laatste jaren juist een stijging geweest in kinderarbeid in plaats van een daling.

Het probleem is dan ook complex en niet zomaar op te lossen. Feit is dat vele Afrikaanse cacaoboeren leven in extreme armoede. Veel kinderen hebben geen andere keuze dan met de rest van hun gezin op boerderijen te werken. Wat het nog meer verontrustend maakt, is dat de vraag naar chocolade groeit en de prijs van cacaobonen stijgt, maar de boeren steeds minder betaald krijgen.

Cacaoboer oogst gele cacaoboon
Haan loopt op cacaoplantage onder een boom met gele cacaobonen.
Verschillende kleuren cacaobonen liggen op een stapel in de zon.

Het direct trade model

Onder bean-to-bar chocolademakers wordt het direct trade model de afgelopen jaren steeds meer gebruikt. De chocolademakers kopen de cacao rechtstreeks van boeren of coöperaties. Deze relatie garandeert dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daarnaast kunnen de chocolademakers op deze manier nauw samenwerken met de boeren om kwaliteit en smaak te verbeteren.

De direct trade chain

De reis van direct trade cacaobonen varieert en is afhankelijk van de origine van de cacaobonen en het type cacaoboer. Sommige cacaoboeren communiceren rechtstreek met de chocolademakers en gebruiken exporteurs om de distributie af te handelen. Waar anderen kleinere cacaoboeren onderdeel zijn van een grotere coöperatie. Deze distributieketen (supply chain) is een stuk korter dan die op de reguliere handelsmarkt. Hierdoor krijgen de cacaoboeren een groter deel van de opbrengst van hun oogst. Hierdoor kunnen zij investeren in betere werkomstandigheden en procestechnieken. De onderstaande distributieketen is een algemene versie van de reis vanaf het cacao producerende land tot aan de chocolademaker, die er uiteindelijk direct trade chocolade van maakt.

  1. Cacaoboeren telen, oogsten, fermenteren, drogen cacaobonen, en werken samen met coöperaties die de bonen kopen van de cacaoboeren.
  2. Coöperaties of kleine handelaren werken samen met exporteurs of exporteren cacaobonen direct naar de chocolademakers.
  3. Chocolademakers kopen cacaobonen in en verwerken deze tot chocoladerepen, en geven feedback aan de cacaoboeren waar nodig.
illustratie cacaobonen
illustratie van een zak cacaobonen
illustratie chocoladereep

Directe relaties

Direct trade schrapt de tussenhandel waardoor chocolademakers in staat zijn significant meer te betalen voor cacaobonen. In sommige gevallen betalen chocolademakers vijf keer zoveel dan de fairtrade prijs voor fine-flavour cacaobonen. De directe relatie met de cacaoboer betekent dat de chocolademaker feedback kan geven over de kwaliteit, maar ook of het fermentatie of droog proces kan worden verbeterd. Boeren hebben ook een goede reden om te garanderen dat cacaobonen de best mogelijk behandeling krijgen vanaf het moment dat ze geoogst zijn om zo hoge kwaliteit te leveren.

Traceerbaarheid

Het grootste voordeel van direct trade is misschien nog wel de traceerbaarheid. Chocolade gemaakt met direct trade bonen zijn makkelijk terug naar de cacaoboeren te traceren, iets wat bulk cacaobonen op de reguliere handelsmarkt niet mogelijk is.


  • Taza disc chipotle chili 60% dark 77gr
    Taza | Chipotle Chili, Puur 50%
    € 5,50
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Taza wicked dark 95% unroasted dark 70gr
    Taza | Wicked Dark, Puur 95%
    € 4,95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Original Beans, Virunga.
    Original Beans | Virunga, puur 70%
    € 4,45
    Toevoegen aan winkelwagen
Berichtnavigatie
Older
De Chocolademeisjes
Newer
Je eigen chocolade proeverij thuis.

Most Popular Posts

That You Shouldn't Miss Out

Duurzaamheid, Herkomst
Zo groeien cacaobonen
Post by Marianne
Het aannemen van een stukje Heinde en Verre chocolade
De Chocolademeisjes, Herkomst
Hoe kun je chocolade het beste bewaren?
Post by Marianne
Gedroogde cacaobonen
Duurzaamheid, Herkomst
Wat is dat nou, bean-to-bar chocolade?
Post by Marianne
Foto van De Chocolademeisjes
De Chocolademeisjes
De Chocolademeisjes
Post by Marianne
[WEBWINKELKEURWIDGET layout=new_default theme=dark color=#ec008b show=yes view=slider amount=6 width=manual width_amount=280px height=250px interval=5000 language=nld]

Contact

De Chocolademeisjes
Daalakkersweg 2-142
5641JA Eindhoven

Service

Algemene Voorwaarden

Retourneren & herroepingsrecht

Bestellen en leveren

Privacy Policy

Cookie Policy

Bedrijfsgegevens

BTW nummer: NL 00 175 77 24 B93

IBAN: NL44ASNB 0781 2916 23


© 2019 De Chocolademeisjes

Heb je vragen? Je mag ons altijd bellen, wij helpen je graag verder 06-19363746

De waardering van dechocolademeisjes.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 10 reviews.
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
×
— My Shopping Cart
What are you looking for?